Pandangan Orang Luar Mengenai Stpm

April 26, 2017

Assalamualaikum, candies. so entry harini (actually dah pukul 11.00malam) tapi rasa nak menaip, so go on jela. okay, entry harini mengenai PANDANGAN ORANG LUAR TERHADAP STPM :) Aku yakin entry kalini memang deboom cewah. and stpm's student ofc setuju dengan entry ni, tak setuju pun sukahati aku.

So, aku listkan dulu kata-kata, cemuhan, sindiran, jijikan orang luar mengenai stpm:



1. STPM NI SUSAH LAH!
2. KAU MASUK F6, KAU TAK PASS, KAU TAKKAN KEMANA MANA
3. MEMBAZIR JE MASUK F6, ORANG DAH TAK PANDANG, TAKDE MARKET
4. MEMBAZIR MASA MASUK F6, BAIK AMIK DIPLOMA, TAKPUN KOLEJKOLEJ
5. (sebelum peraturan baru) DAH LAH KENE PAKAI BAJU SEKOLAH
6. FORM6 KENE PERGI SEKOLAH MACAM BUDAKBUDAK
7. MEMALUKAN MASUK F6, (sebab dianggap pilihan terakhir selepas tawaran uni awam ditolak)
8. FORM 6 NI BUDAK UTK KURANG PANDAI

Hahahaha, kalau nak disenaraikan sampai esok lusa belum tentu habis. Ni pandangan demelah yang tak pernah jejak and merasa kehidupan belajar sebagai pelajar stpm. Cuma macam terkejutlah, ade lagi segelintir adik, kakakkakak, abangabang, makcikmakcik, pakcikpakcik, tokwantokwan yang pandang rendah dekat stpm. Tapi alhamdullilah, the whole family, baik nenek, terus menyokong belajar di form6. Paling curious, ramai adik-adik lepasan spm, memang takut gegilaa nak masuk stpm, padahal dapat aje tawaran. tapi taknak pergi daftar. WHY WHY WHY WHY WHY??

even dah bagi nasihat berbuih mulut pun, taknak pergi. BELUM CUBA BELUM TAHU. Tapi masa aku dapat result, adelah abang dari f6 ni datang, bagi pamplet. Aku cam EHH?? AKU MASUK F6? MEMANG TAKLAHHHHHHH... punyalah berlagak taik kucing. Sekali amik kau, masuk jugak form6. HAHAHAHAH. Tapi masuk form6 ni pun, memang bebetul nak masuk. Sebab dah tahu upu memang tak dapat, salah isi.

So, akak nak nasihat sikitlah ye, mana mana adik adik yang memang tolak tepi masuk stpm even dapat tawaran. STPM ni susah memang susahhh. Tapi segala kesusahan pasti ada penyelesaiannyaa. Cewah! nampak lelebih en but trust me. first, datang sekolah, pasang niat bebetul contoh macam (AKU NAK BELAJAR SUNGGUH2, AKU NAK BETULKAN SLIP AKU SPM, AKU NAK BUKTIKAN AKU PUN BOLEH MASUK U, AKU NAK TOLONG MAKAYAH). Ni tak tipu, niat aku masa daftar tu nak betulkan slip spm.

Lepas dah niat betul-betul, kita lupa kisah lama, kita bina cerita baharu giteww! Sebelum masuk stpm, aku takpernah tahu pun stpm ni susah gaban, aku main masuk je. takde dah fefeling nak masuk u. rasa firstday orientasi, memang dapat rasa dahh hayat aku disitu. So so so so so, kita kene hadapi jugak susah walau di manamana mana mana pun. belajar mana je tak susah, semua susah wei. semua bergantung atas rajin malas usaha.

kalau kau dah tahu stpm susah, so kau belajar! belajar and belajar! kau belum masuk lagi kau dah cakap susah! memanglah! sebab kau belum start belajar silibus stpm! maghah ni maghah! ok senyum cikit :) jangan stress stress hehe. ni tak, kau dapat tawaran, tapi kau taknak masuk, alasan kau nak tunggu upu. Deyyy, masuk daftar je dulu, pastu ikut orientasi, bukan terus masuk kelas belajor. HAA ni lagi satu penting memneting sangat sangat, kalau memang dah ready bebetul nak stay form6, sila sila sila pilih subjek yang kita mampu bawak. Jangan rasa "eh aku pandai, amik susah sikit" no! amik subjek kita boleh bawak then barulah boleh score shayang.. tolonglah open minded sikit. come on. kita bakal generasi 2020. RESEPI DIA SENANG JE, BELAJAR, USAHA, RAJIN, BERJAYA. (BURR)

Pada pengalaman aku sendiri, form6 ni memberi suntikan semangat baru untuk aku. And mengubah aku menjadi sweet like candy. muahahaha. Bila masuk form 6, aku jadi berani, tak malu, bercakap dengan guru, presentation pun takdelah debor sangat. itulah kesan dia pada aku. Nak cakap lelebih nanti timbul riak dan belagak. sebab entry ni bukan untuk belagak. saja bagi nasihat kot kot ade lepasan spm singgah. Nak belagak dekat entry seterusnya.

Terimalah serangkap pantun dari saya,

syukrina manis orangnya,
semanismanis madu lebah,
kalau ada pape boleh tanya,
saya gerak dulu apa apa roger bah.

oklah penatlah. geraklu pape roger! bye :)

You Might Also Like

3 comments

  1. saya dulu pun masuk form6 sebab salah isi upu T_T ciss hahaha alhamdulilah,semuanya okay. good luck and fighting!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Heheh kan. saya baru habis stpm. tengah tunggu upu :)

      Delete

Assalamualaikum semua yang sudi baca entry ni. Sila tinggalkan comment. Insyallah comment anda akan dilayan.

Terima kasih datang sini.